KURS – PEDIATRIC FEEDING DISORDERS w praktyce logopedy – strategie diagnostyczno-terapeutyczne MODUŁ II
Neurologopeda, pedagog specjalny, terapeuta taktylny, specjalista wczesnej interwencji neurologopedycznej z ukierunkowaniem na pacjentów z wyzwaniami neuromotorycznymi w tym z padaczką.
Neurologopeda, pedagog specjalny, terapeuta NDT-Bobath, wykładowca akademicki. Pracuje od 2009 roku, najpierw przez wiele lat w domowej rehabilitacji pacjentów z SM w ramach Polskiego Towarzystwa Stwardnienia Rozsianego. Kolejno praca w Ośrodku Dziennej Rehabilitacji Neurologicznej Warszawskiego Szpitala dla Dzieci i w Klinice Neonatologii i Intensywnej Terapii Noworodka Instytutu Matki i Dziecka. Obecnie pracuje w Klinice Gastroenterologii, Hepatologii, Zaburzeń Odżywiania i Pediatrii Instytut Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka, Centrum Intensywnej Terapii Olinek i Klinice Rehabilitacyjnej Doctor Best w Warszawie. Jest autorką artykułów dotyczących karmienia dzieci z MPD, dyzartrii w przebiegu SM, poradnika dla Pacjentów z SM. Odbyła staż w Katedrze i Klinice Otoaryngologii w CSK w Warszawie z zakresu diagnozy i terapii dysfagii. Rozpoczęła międzynarodowe szkolenie w zakresie endoskopowego badania połykania. Jest członkiem European Society for Swallowing Disorders i International Par
11.06.2022 (sobota)
II dzień: 9.00-17.00
MODUŁ II
Zaburzenia karmienia i jedzenia – model diagnostyczno-terapeutyczny dziecka od 12 do 36 miesiąca życia. Współczesne wyzwania logopedyczne.
Program:
DIAGNOZA
1. W poszukiwaniu przyczyny trudności – wywiad z rodzicem jako podstawa do dalszej pracy. Przykłady kliniczne.
2. Małe dziecko a trudności z pobieraniem pokarmów – całościowa diagnoza logopedyczna w aspekcie żywieniowym. Doświadczenia i praktyka własna w oparciu o doświadczenia własne.
3. Rozwój funkcji pokarmowych dziecka od 12 miesiąca życia – etapy rozwojowe, norma a wyzwanie. Żucie, gryzienie, picie i połykanie.
4. Całościowa diagnoza zaburzeń karmienia w pierwszym roku życia – aspekt logopedyczny. Przykłady kliniczne.
5. Możliwości diagnozy aktu połykania dziecka powyżej 12 miesiąca życia – VFSS/FEES.
TERAPIA
1. Główne kierunki działań w zakresie trudności w karmieniu dziecka 12-36 – jakie mamy możliwości?
2. Jednostki diagnostyczne, z którymi może spotkać się logopeda w aspekcie zaburzeń karmienia/jedzenia.
3. Leczenie żywieniowe dziecka powyżej 12 miesiąca życia – co wybrać? Jak wspomóc?
4. Praca z dzieckiem z trudnościami w gryzieniu i żuciu.
5. Strategie sensoryczno-motoryczne stosowane w pracy z dzieckiem wykazującym trudności w karmieniu/jedzeniu– doświadczenia i przykłady z praktyki własnej.
W trakcie szkolenie wiedza teoretyczna będzie poparta danymi naukowymi, zdjęciami, materiałem filmowym i ćwiczeniami praktycznymi.
Po ukończeniu każdego modułu (Każdy moduł trwa 16 godzin dydaktycznych rozłożonych na dwa dni szkoleniowe) Uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.
Po ukończeniu 3 MODUŁÓW Uczestnik otrzymuje certyfiat TERAPEUTY PEDIATRIC FEEDING DISORTERS.
Każdy Uczestnik szkolenia, będzie miał możliwość dołączenia do zamkniętej grupy na Facebook’u „ PEDIATRIC FEEDING DISORDES” dedykowanej naszym kursantom. Grupa będzie kontynuacją ścieżki edukacyjnej.
Poniżej przedstawiamy tematykę kolejnego - III MODUŁU, którego termin zostanie podany wkrótce.
Terapia karmienia i jedzenia – indywidualne ścieżki terapeutyczne – wyzwania XXI wieku
1. Czym jest terapia karmienia i jakie są jej granice?
2. Dysfagia w pediatrii czyli kiedy karmienie doustne dziecka nie jest bezpieczne.
3. Wyzwania w zakresie karmienia dzieci z chorobami genetycznymi i neurologicznymi. Przykłady kliniczne.
4. Jak programować terapię karmienia – czy jest jeden słuszny standard postępowania?
5. Praca z pacjentem – diagnoza i programowanie terapii. Praca z materiałem filmowym.
mgr Marcelina Przeździęk
11.06.2022 (sobota)