Rozwój mowy w pierwszym roku życia dziecka.
Rozwój mowy w pierwszym roku życia dziecka.
Rozwój mowy w pierwszym roku życia jest niezwykle dynamiczny i obejmuje wiele ważnych kamieni milowych. Warto wiedzieć, jak rozwija się mowa dziecka na danym etapie życia aby nie przeoczyć niepokojących sygnałów. Oto kilka głównych etapów rozwoju językowego, które można zaobserwować u większości dzieci w pierwszych dwunastu miesiącach:
- 2 miesiąc – wokalizacje pierwszych samogłosek – są to pierwsze dźwięki w rozwoju języka dziecka; wydawanie dźwięków, które nie przypominają mowy ludzkiej
- 4 miesiąc – doskonalenie repertuaru samogłosek, pojawienie się pierwszych, prymarnych spółgłosek „p”, „b”, „m”, z których dziecko buduje wyrazy np. „mama”,”baba”
- 5 miesiąc – realizacja sylab zbudowanych ze spółgłosek i samogłosek prymarnych; w mowie dziecka pojawiają się nowe spółgłoski : „t”, „g”, „d”
- 6 miesiąc – powtarzanie, naśladowanie sylab charakterystycznych dla języka narodowego; gaworzenie samonaśladowcze
- 8 miesiąc – naśladowanie, powtarzanie oraz samodzielna wokalizacja sylab; rozumienie wypowiedzi o zabarwieniu emocjonalnym; na tym etapie nie wystepuje jeszcze intencjonalne posługiwanie się słowami
- 9 miesiąc (rewolucja 9 miesiąca) – pojawienie się gestu wskazywania palcem; początek kształtowania się pola wspólnej uwagi oraz rozumienia intencji komunikacyjnych;
- 10 miesiąc – pierwsze słowa zbudowane z sylab otwartych; rozumienie prostych słów(najczęściej rzeczowników w mianowniku); słowa wypowiadane przez dziecko są już intencjonalne (bywają krótkie: jedno- lub dwusylabowe)
- 12 miesiąc - rozumienie prostych poleceń, niektórych nazw osób, przedmiotów i czynności; samodzielne wypowiadanie kilku wyrazów; powtarzanie sylab i słów wypowiadanych przez dorosłego
Warto pamiętać, że tempo rozwoju językowego może się różnić u poszczególnych dzieci.Ważne jest zapewnienie dziecku wsparcia, rozmawianie, czytanie książek i śpiewanie piosenek, co pomaga w jego rozwoju językowym. Jeśli masz jakiekolwiek obawy dotyczące rozwoju języka swojego dziecka, zawsze warto skonsultować się z logopedą.
*J.Cieszyńska, M.Korendo, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja orzwoju mowy od noworodka do 6. roku życia,Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2007, s. 163-168