Komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC) – MODUŁ I wprowadzenie
Logopeda/neurologopeda, członek PTL i PZL, konsultant C-EYE, pedagog specjalny, oligofrenopedagog, filolog, trener umiejętności miękkich, instruktor jogi dla dzieci, trener i masażysta psów, trener FIT PAWS dla psów, założycielka Centrum Logopedyczno-Terapeutycznego „Dogadać się”.
12.05.2024 (niedziela)
II dzień w godz. 8.30-16.30
Celem szkolenia jest zapoznanie słuchaczy z teoretycznymi i praktycznymi podstawami oddziaływań logopedycznych wobec dzieci, młodzieży i dorosłych niemówiących lub mających trudności w porozumiewaniu się oraz z zasadami pracy terapeutycznej, z wykorzystaniem systemów komunikacji wspomagającej i alternatywnej.
Program:
1. Przywitanie - wprowadzenie
2. Mowa a komunikacja – podstawowa terminologia
3. Warunki skutecznej komunikacji
4. Użytkownik AAC i jego zasoby (ocena zachowań komunikacyjnych)
5. Strategie komunikacji i przekazywania informacji
6. Systemy AAC – przegląd
7. Wybór systemu AAC – diagnoza
8. Techniki nauki używania znaków
9. Budowanie systemu AAC
10. Technologia wspomagająca, sprzęt i oprogramowanie – technologia niska vs wysoka.
11. Sytuacje trudne podczas wprowadzania AAC
12. Rola rodziny w procesie terapeutycznym
13. AAC w placówce oświatowej w ramach realizacji założeń terapeutycznych realizowanych w ramach prdzonych zajęć:
♦ adaptacja materiałów edukacyjnych do potrzeb indywidualnych użytkownika AAC
♦ adaptacja przestrzeni społecznej (środowiskowy dom samopomocy, urzędy, placówki zdrowia, inne) do potrzeb indywidualnych użytkownika AAC
14. Propozycje ćwiczeń wspomagających rozwój psychoruchowy i poznawczy użytkowników AAC
15. Pomoce terapeutyczne – przegląd
16. Aspekty prawne
17. Podsumowanie, dyskusja
18. Zakończenie szkolenia
Metody pracy:
⇒ wykład/prezentacja multimedialna
⇒ film
⇒ dyskusja
⇒ ćwiczenia praktyczne
⇒ analiza studium przypadku
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe i zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.
12.05.2024 (niedziela)