Strona główna / Szkolenia stacjonarne / Pierwsze kroki w zawodzie logopedy – kurs praktyczny© 60 godz.

Pierwsze kroki w zawodzie logopedy – kurs praktyczny© 60 godz.

Pierwsze kroki w zawodzie logopedy – kurs praktyczny© 60 godz.
mgr Katarzyna Czechowicz-Gołaszewska

Logopeda/neurologopeda, członek PTL i PZL, konsultant C-EYE, pedagog specjalny, oligofrenopedagog, filolog, trener umiejętności miękkich, instruktor jogi dla dzieci, trener i masażysta psów, trener FIT PAWS dla psów, założycielka Centrum Logopedyczno-Terapeutycznego „Dogadać się”.

mgr Beata Mierzejewska

Pedagog, terapeuta, dyrektor Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Warszawie.

mgr Ewa Wojewoda

mgr fizjoterapii, naturopata, osteopata pediatryczny,położna, terapeuta metod neurorozwojowych, terapeuta manualny, terapeuta J.Brondo (Argentina-Cordoba), 

Ukończyła Uniwersytet Medyczny w Białymstoku, zrealizowała wiele kursów i szkoleń w zakresie fizjoterapii i osteopatii, uczestniczyła w wymianach międzynarodowych osteopatów w ramach Ostheopathic European Academic Network (OsEAN) w Belgii, absolwentka Osteopatii Pediatrycznej, zrealizowała wieloetapowy kurs J.Brondo "Opieka i wsparcie dzieci urodzonych przedwcześnie" - Argentina (Cordoba) i staż w Clinica y Maternidad del Sol na Oddziale Patologii Wcześniaka. 

Obecnie kończy międzynarodową szkołę Flanders International College of Osteopathy i prowadzi badania na Warszawskiej Akademii Medycznej, a także szkołe naturopatii.

Codziennie praktykuje osteopatie z dziećmi z dysfunkcją neurologiczną i genetyczną w tym chorobami rzadkimi we własnym Centrum Terapeutycznym. Od 2008 roku związana z Fundacją

WARSZAWA
31.08.2024 (sobota)
29.09.2024 (niedziela)
31.08-01.09
07-08.09
28-29.09
Praktyki: 16-27.09

Osoby tuż po studiach logopedycznych, początkujący logopedzi, logopedzi powracający do zawodu

Cel kursu:

Kurs ma na celu przygotowanie Uczestników do praktycznego wykonywania zawodu logopedy. Kurs składa się z 60 godz. dydaktycznych, podczas których Uczestnik zapozna się z tematyką niezbędną do rozpoczęcia pracy w zawodzie. Na kurs składają się podstawy teoretyczne, dużo zajęć praktycznych oraz udział w 6 godz. praktykach, które będą się odbywać w gabinecie logopedycznym.

Odbiorcy:

Osoby tuż po studiach logopedycznych, początkujący logopedzi, logopedzi powracający do zawodu.

Forma zajęć: stacjonarnie: wykłady, warsztaty, case study, analiza przypadków.

Terminy:

31.08 – 01.09

07 – 08.09

28 – 29.09

Praktyki w gabinecie logopedycznym 16-27.09.24 w godz. 12.00-18.00 (praktyki będą się odbywać po 2 osoby w później dostosowanych terminach).

Liczba godzin dydaktycznych: 60

Program:

31.08.24  w godz. 8.30-16.30 

Prowadzenie: mgr Katarzyna Czechowicz-Gołaszewska

Logopedia – dziedzina interdyscyplinarna

1. Logopedia – ogólne standardy postępowania.

2. Mowa, język, komunikacja, zaburzenie – podstawowa terminologia (w tym mózgowa organizacja mowy, anatomia i fizjologia narządów mowy, głosu i słuchu)

3. Etapy rozwoju mowy vs rozwój psychoruchowy dziecka (norma).

4. Typologia zaburzeń mowy. 

5. Trudności diagnostyczne – wywiad, dokumentacja medyczna, testy specjalistyczne.

6. Dokumentacja logopedyczna w placówce oświatowej vs gabinet prywatny

7. Specyfika terapii osób z zaburzeniami artykulacyjnymi, autyzmem, zespołami genetycznymi, niepełnosprawnością umysłową, sprzężeniami.

8. Metody i formy pracy logopedycznej. 

9. Pomoce wykorzystywane w terapii logopedycznej.

10. Sytuacje trudne w terapii logopedycznej.

11. Logopeda w zespole specjalistycznym.

12. Znaczenie terapii logopedycznej:
      ♦ cechy i zadania terapeuty,
      ♦ współpraca logopedy z opiekunem, rodziną pacjentów,
      ♦ metodyka pracy terapeutycznej.

13. Aspekty prawne – logopedia w światle prawa. 
 

01.09.24 w godz. 9.00-15.30 

Prowadzenie: mgr Ewa Wojewoda

1. Wprowadzenie do anatomii obszaru ustno-twarzowego

2. Wywiad ( arkusze pracy)

3. Podstawy neurofizjologiczne skurczu mięśniowego

4. Ocena napięcia mięśniowego w praktyce-holistyczne podejście do postawy ciała i głowy (skala)

4. Diagnoza funkcjonalna pacjenta wraz z szczegółową diagnozą miofunkcjuonalną

5. Programowanie terapii logopedycznej

6. Możliwości terapeutyczne wykorzystywane w logopedii

    ♦ Masaż logopedyczny,

    ♦ Terapia manualna obszaru ustno-twarzowego

    ♦ Kinesiotping twarzy

    ♦ Trening mięśniowy w logopedii-PNF

    ♦ Elektrostymulacja TENS / EMS/MET w logopedii

    ♦ Pozycjonowanie, terapia posturalna do karmienia

    ♦ Terapia karmienia- wstęp

7. Terapia niemowląt -wskazówki i problemy małego dziecka -pokaz terapii

8. Terapia dzieci 1-4 lat- cele terapeutyczne, demonstracja terapii z gabinetu

9. Wyzwania dziecka z autyzmem- trudności i cele 

10 . Pacjent dorosły z dysfunkcją neurologiczną- cele i możliwości ( pokaz terapii na przestrzeni czasu wraz z efektami)

11. Przegląd technik (terapie powięziowe, punkty spustowe, suche igłowanie, elaktrostymulacja, aplikatory, wibratory, platformy)

12. Techniki praktycznego wykorzystania określonych metod pracy w dysfunkcjach logopedycznych: 

      ♦ pionizacja języka

      ♦ dysfagia

      ♦ wspomaganie przełykania

      ♦ bruksizm

      ♦ seplenienie między zębowe

      ♦ rozszczepy podniebienia i wargi 

      ♦ ślinienie

      ♦ pacjenci po zabiegach chirurgicznych w tym tracheostomia i operacje onkologiczne

      ♦ udar, MPD, autyzm, zespoły genetyczne

      ♦ wady zgryzu

      ♦ szczękościsk

      ♦ porażenie nerwu twarzowego

      ♦ neuralgia n. trójdzielnego

      ♦ brak kontroli głowy

      ♦ określone dyslalie

07.09.24. w godz. 8.30-16.30 

Prowadzenie: mgr Katarzyna Czechowicz-Gołaszewska

Elementy fizjoterapii w logopedii z uwzględnieniem anatomii funkcjonalnej 

1. Wprowadzenie

2. Podstawy anatomiczne ze szczególnym uwzględnieniem anatomii twarzoczaszki 

3. Wady wrodzone i nabyte części twarzowej

4. Kierunki oddziaływań logopedycznych/neurologopedycznych z wykorzystaniem elementów fizjoterapii:

⇒ Fizykoterapia

    a. Wskazania i przeciwskazania do elektrostymulacji:

    b. Elektrostymulacja jako zabieg uzupełniający terapię logopedyczną

        - rodzaje prądów wykorzystywanych w zabiegach

        - odziaływanie prądów na tkankę mięśniowo-nerwową

        - zastosowanie elektrostymulacji w obrębie podniebienia, warg, języka i mięśni twarzy 

     c. Sprzęt – aparaty do elektrostymulacji, charakterystyka porównawcza

⇒ Kinezyterapia

     a. Podstawy terapii K-Taping®

     b. Rodzaje aplikacji

     c. Wskazania i przeciwskazania do aplikacji

⇒ Masaż logopedyczny i ćwiczenia izometryczne

     a. Działania podejmowane w zakresie poprawy sprawności artykulacyjnej.

         - ćwiczenia izometryczne

         - masaż logopedyczny

      b. Ćwiczenia izometryczne – terminologia, wskazania, ćwiczenia praktyczne

      c. Masaż logopedyczny i jego zastosowanie (rodzaje, techniki, sprzęt)

5. Dokumentacja zabiegowa (zgoda, wywiad)

6. Przygotowanie do zabiegów, zasady bezpieczeństwa, organizacja miejsca pracy

7. Podstawa prawna

08.09.24 w godz. 8.30-16.30 

Prowadzenie: mgr Katarzyna Czechowicz-Gołaszewska

Komunikacja wspomagająca i alternatywna  AAC – wprowadzenie

1. Mowa a komunikacja – podstawowa terminologia.

2. Warunki skutecznej komunikacji. 

3. Strategie komunikacji i przekazywania informacji.

4. Systemy AAC – przegląd. 

5. Wybór systemu AAC – diagnoza. 

6. Techniki nauki używania znaków.

7. Budowanie systemu AAC. 

8. Technologia wspomagająca, sprzęt i oprogramowanie – technologia niska i wysoka. 

9. Sytuacje trudne w pracy logopedy. 

10. Rola rodziny w procesie terapeutycznym. 

11. Propozycje ćwiczeń wspomagających rozwój psychoruchowy i poznawczy użytkowników AAC

12. Pomoce terapeutyczne – przegląd. 

13. Aspekty prawne. 

28.09.24 w godz. 9.00-14.00 

Prowadzenie: mgr Beata Mierzejewska

Warsztat pracy logopedy w poradni psychologiczno-pedagogicznej

1. Kwalifikacje konieczne do podjęcia pracy na stanowisku logopedy w PPP;

2. Charakterystyka klienta logopedycznego w poradni (kiedyś  i dziś);

3. Zadania logopedy – diagnoza, działania post-diagnostyczne (rola rodziców w terapii);

4. Możliwe formy pracy logopedy w poradni (stała terapia, praca konsultacyjna, zajęcia indywidualne i grupowe, praca w ramach zespołu WWR)

5. Praca zespołowa – możliwości współpracy z innymi specjalistami;

6. Opiniowanie i orzecznictwo (umiejętność opracowania dokumentów);

7.  Możliwe kierunki rozwoju zawodowego logopedy w poradni (szkolenia, sieci współpracy i samokształcenie);

8. System awansu zawodowego w placówkach oświatowych.

29.09.24 godz. 8.30-16.30 

Prowadzenie: mgr Katarzyna Czechowicz-Gołaszewska

Standardy postępowania terapeutycznego  w wybranych zaburzeniach

1. Wprowadzenie.

2. Definicja standardu logopedycznego. 

3. Propozycja standardu.

4. Standardy postępowania terapeutycznego w wybranych zaburzeniach (m.in.):
   ♦ ankyloglosja

   ♦ rozszczep wargi i podniebienia

   ♦ głuchota i niedosłuch

   ♦ dyslalia

   ♦ oligofazja

   ♦ autyzm

   ♦ niepłynność mówienia

   ♦ nowotwór jamy ustnej

   ♦ zespół zamknięcia

   ♦ stan ograniczonej świadomości

   ♦ afazja

   ♦ zaburzenia o złożonej etiologii

5. Ćwiczenia praktyczne.
 

 

W ramach kursu Uczestnik otrzyma:

1. Praktyczną wiedzę niezbędną do rozpoczęcia pracy w zawodzie logopedy

2. Materiały szkoleniowe

3. Zaświadczenie o ukończeniu praktycznego kursu przygotowującego do pracy w zawodzie logopedy

4. Gotowe nagrane szkolenie autorskie Pani dr Agnieszki Banaszkiewicz pt. (Nie) trudna współpraca z rodzicami pacjenta logopedycznego

5. Konsultacje specjalistów podczas kursu

Kurs kończy się zaliczeniem  - przygotowanie studium przypadku.

Szkolenia stacjonarne
Pierwsze kroki w zawodzie logopedy – kurs praktyczny© 60 godz.
mgr Katarzyna Czechowicz-Gołaszewska
mgr Beata Mierzejewska
mgr Ewa Wojewoda
WARSZAWA
31.08.2024 (sobota)
29.09.2024 (niedziela)
2 599,00 zł
Warunki uczestnictwa

Zobacz również:

Nasza strona używa plików cookies. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. × Przeczytaj więcej o cookies

Czym są pliki "cookies"?

Pliki "cookies" to informacje tekstowe przechowywane na urządzeniu końcowym użytkownika (przeglądarka internetowa) w celu rozpoznania urządzenia tak, aby móc dostarczyć funkcjonalności takich jak np.: koszyk sklepowy, logowanie. Pliki cookies nie wyrządzają żadnych szkód urządzeniom na których są zapisywane.

Pliki cookies są wykorzystywane na niniejszej stronie internetowej, do poniższych celów:

Usuwanie plików cookies:

Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych ma domyślnie ustawione akceptowanie przyjmowania plików cookies. Ustawienie to można zmienić samodzielnie w dowolnym czasie tak aby pliki cookies były blokowane. Zablokowanie plików cookies może jednak spowodować nieprawidłowe funkcjonowanie mechanizmów na stronie internetowej co uniemożliwi w szczególności np.: korzystanie z koszyka zakupowego lub logowanie użytkownika.