Pierwsze kroki w zawodzie logopedy – kurs praktyczny© 60 godz.
Logopeda/neurologopeda, członek PTL i PZL, konsultant C-EYE, pedagog specjalny, oligofrenopedagog, filolog, trener umiejętności miękkich, instruktor jogi dla dzieci, trener i masażysta psów, trener FIT PAWS dla psów, założycielka Centrum Logopedyczno-Terapeutycznego „Dogadać się”.
Pedagog, terapeuta, dyrektor Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Warszawie.
mgr fizjoterapii, naturopata, osteopata pediatryczny,położna, terapeuta metod neurorozwojowych, terapeuta manualny, terapeuta J.Brondo (Argentina-Cordoba),
Ukończyła Uniwersytet Medyczny w Białymstoku, zrealizowała wiele kursów i szkoleń w zakresie fizjoterapii i osteopatii, uczestniczyła w wymianach międzynarodowych osteopatów w ramach Ostheopathic European Academic Network (OsEAN) w Belgii, absolwentka Osteopatii Pediatrycznej, zrealizowała wieloetapowy kurs J.Brondo "Opieka i wsparcie dzieci urodzonych przedwcześnie" - Argentina (Cordoba) i staż w Clinica y Maternidad del Sol na Oddziale Patologii Wcześniaka.
Obecnie kończy międzynarodową szkołę Flanders International College of Osteopathy i prowadzi badania na Warszawskiej Akademii Medycznej, a także szkołe naturopatii.
Codziennie praktykuje osteopatie z dziećmi z dysfunkcją neurologiczną i genetyczną w tym chorobami rzadkimi we własnym Centrum Terapeutycznym. Od 2008 roku związana z Fundacją
29.09.2024 (niedziela)
07-08.09
28-29.09
Praktyki: 16-27.09
Cel kursu:
Kurs ma na celu przygotowanie Uczestników do praktycznego wykonywania zawodu logopedy. Kurs składa się z 60 godz. dydaktycznych, podczas których Uczestnik zapozna się z tematyką niezbędną do rozpoczęcia pracy w zawodzie. Na kurs składają się podstawy teoretyczne, dużo zajęć praktycznych oraz udział w 6 godz. praktykach, które będą się odbywać w gabinecie logopedycznym.
Odbiorcy:
Osoby tuż po studiach logopedycznych, początkujący logopedzi, logopedzi powracający do zawodu.
Forma zajęć: stacjonarnie: wykłady, warsztaty, case study, analiza przypadków.
Terminy:
31.08 – 01.09
07 – 08.09
28 – 29.09
Praktyki w gabinecie logopedycznym 16-27.09.24 w godz. 12.00-18.00 (praktyki będą się odbywać po 2 osoby w później dostosowanych terminach).
Liczba godzin dydaktycznych: 60
Program:
31.08.24 w godz. 8.30-16.30
Prowadzenie: mgr Katarzyna Czechowicz-Gołaszewska
Logopedia – dziedzina interdyscyplinarna
1. Logopedia – ogólne standardy postępowania.
2. Mowa, język, komunikacja, zaburzenie – podstawowa terminologia (w tym mózgowa organizacja mowy, anatomia i fizjologia narządów mowy, głosu i słuchu)
3. Etapy rozwoju mowy vs rozwój psychoruchowy dziecka (norma).
4. Typologia zaburzeń mowy.
5. Trudności diagnostyczne – wywiad, dokumentacja medyczna, testy specjalistyczne.
6. Dokumentacja logopedyczna w placówce oświatowej vs gabinet prywatny
7. Specyfika terapii osób z zaburzeniami artykulacyjnymi, autyzmem, zespołami genetycznymi, niepełnosprawnością umysłową, sprzężeniami.
8. Metody i formy pracy logopedycznej.
9. Pomoce wykorzystywane w terapii logopedycznej.
10. Sytuacje trudne w terapii logopedycznej.
11. Logopeda w zespole specjalistycznym.
12. Znaczenie terapii logopedycznej:
♦ cechy i zadania terapeuty,
♦ współpraca logopedy z opiekunem, rodziną pacjentów,
♦ metodyka pracy terapeutycznej.
13. Aspekty prawne – logopedia w światle prawa.
01.09.24 w godz. 9.00-15.30
Prowadzenie: mgr Ewa Wojewoda
1. Wprowadzenie do anatomii obszaru ustno-twarzowego
2. Wywiad ( arkusze pracy)
3. Podstawy neurofizjologiczne skurczu mięśniowego
4. Ocena napięcia mięśniowego w praktyce-holistyczne podejście do postawy ciała i głowy (skala)
4. Diagnoza funkcjonalna pacjenta wraz z szczegółową diagnozą miofunkcjuonalną
5. Programowanie terapii logopedycznej
6. Możliwości terapeutyczne wykorzystywane w logopedii
♦ Masaż logopedyczny,
♦ Terapia manualna obszaru ustno-twarzowego
♦ Kinesiotping twarzy
♦ Trening mięśniowy w logopedii-PNF
♦ Elektrostymulacja TENS / EMS/MET w logopedii
♦ Pozycjonowanie, terapia posturalna do karmienia
♦ Terapia karmienia- wstęp
7. Terapia niemowląt -wskazówki i problemy małego dziecka -pokaz terapii
8. Terapia dzieci 1-4 lat- cele terapeutyczne, demonstracja terapii z gabinetu
9. Wyzwania dziecka z autyzmem- trudności i cele
10 . Pacjent dorosły z dysfunkcją neurologiczną- cele i możliwości ( pokaz terapii na przestrzeni czasu wraz z efektami)
11. Przegląd technik (terapie powięziowe, punkty spustowe, suche igłowanie, elaktrostymulacja, aplikatory, wibratory, platformy)
12. Techniki praktycznego wykorzystania określonych metod pracy w dysfunkcjach logopedycznych:
♦ pionizacja języka
♦ dysfagia
♦ wspomaganie przełykania
♦ bruksizm
♦ seplenienie między zębowe
♦ rozszczepy podniebienia i wargi
♦ ślinienie
♦ pacjenci po zabiegach chirurgicznych w tym tracheostomia i operacje onkologiczne
♦ udar, MPD, autyzm, zespoły genetyczne
♦ wady zgryzu
♦ szczękościsk
♦ porażenie nerwu twarzowego
♦ neuralgia n. trójdzielnego
♦ brak kontroli głowy
♦ określone dyslalie
07.09.24. w godz. 8.30-16.30
Prowadzenie: mgr Katarzyna Czechowicz-Gołaszewska
Elementy fizjoterapii w logopedii z uwzględnieniem anatomii funkcjonalnej
1. Wprowadzenie
2. Podstawy anatomiczne ze szczególnym uwzględnieniem anatomii twarzoczaszki
3. Wady wrodzone i nabyte części twarzowej
4. Kierunki oddziaływań logopedycznych/neurologopedycznych z wykorzystaniem elementów fizjoterapii:
⇒ Fizykoterapia
a. Wskazania i przeciwskazania do elektrostymulacji:
b. Elektrostymulacja jako zabieg uzupełniający terapię logopedyczną
- rodzaje prądów wykorzystywanych w zabiegach
- odziaływanie prądów na tkankę mięśniowo-nerwową
- zastosowanie elektrostymulacji w obrębie podniebienia, warg, języka i mięśni twarzy
c. Sprzęt – aparaty do elektrostymulacji, charakterystyka porównawcza
⇒ Kinezyterapia
a. Podstawy terapii K-Taping®
b. Rodzaje aplikacji
c. Wskazania i przeciwskazania do aplikacji
⇒ Masaż logopedyczny i ćwiczenia izometryczne
a. Działania podejmowane w zakresie poprawy sprawności artykulacyjnej.
- ćwiczenia izometryczne
- masaż logopedyczny
b. Ćwiczenia izometryczne – terminologia, wskazania, ćwiczenia praktyczne
c. Masaż logopedyczny i jego zastosowanie (rodzaje, techniki, sprzęt)
5. Dokumentacja zabiegowa (zgoda, wywiad)
6. Przygotowanie do zabiegów, zasady bezpieczeństwa, organizacja miejsca pracy
7. Podstawa prawna
08.09.24 w godz. 8.30-16.30
Prowadzenie: mgr Katarzyna Czechowicz-Gołaszewska
Komunikacja wspomagająca i alternatywna AAC – wprowadzenie
1. Mowa a komunikacja – podstawowa terminologia.
2. Warunki skutecznej komunikacji.
3. Strategie komunikacji i przekazywania informacji.
4. Systemy AAC – przegląd.
5. Wybór systemu AAC – diagnoza.
6. Techniki nauki używania znaków.
7. Budowanie systemu AAC.
8. Technologia wspomagająca, sprzęt i oprogramowanie – technologia niska i wysoka.
9. Sytuacje trudne w pracy logopedy.
10. Rola rodziny w procesie terapeutycznym.
11. Propozycje ćwiczeń wspomagających rozwój psychoruchowy i poznawczy użytkowników AAC
12. Pomoce terapeutyczne – przegląd.
13. Aspekty prawne.
28.09.24 w godz. 9.00-14.00
Prowadzenie: mgr Beata Mierzejewska
Warsztat pracy logopedy w poradni psychologiczno-pedagogicznej
1. Kwalifikacje konieczne do podjęcia pracy na stanowisku logopedy w PPP;
2. Charakterystyka klienta logopedycznego w poradni (kiedyś i dziś);
3. Zadania logopedy – diagnoza, działania post-diagnostyczne (rola rodziców w terapii);
4. Możliwe formy pracy logopedy w poradni (stała terapia, praca konsultacyjna, zajęcia indywidualne i grupowe, praca w ramach zespołu WWR)
5. Praca zespołowa – możliwości współpracy z innymi specjalistami;
6. Opiniowanie i orzecznictwo (umiejętność opracowania dokumentów);
7. Możliwe kierunki rozwoju zawodowego logopedy w poradni (szkolenia, sieci współpracy i samokształcenie);
8. System awansu zawodowego w placówkach oświatowych.
29.09.24 godz. 8.30-16.30
Prowadzenie: mgr Katarzyna Czechowicz-Gołaszewska
Standardy postępowania terapeutycznego w wybranych zaburzeniach
1. Wprowadzenie.
2. Definicja standardu logopedycznego.
3. Propozycja standardu.
4. Standardy postępowania terapeutycznego w wybranych zaburzeniach (m.in.):
♦ ankyloglosja
♦ rozszczep wargi i podniebienia
♦ głuchota i niedosłuch
♦ dyslalia
♦ oligofazja
♦ autyzm
♦ niepłynność mówienia
♦ nowotwór jamy ustnej
♦ zespół zamknięcia
♦ stan ograniczonej świadomości
♦ afazja
♦ zaburzenia o złożonej etiologii
5. Ćwiczenia praktyczne.
W ramach kursu Uczestnik otrzyma:
1. Praktyczną wiedzę niezbędną do rozpoczęcia pracy w zawodzie logopedy
2. Materiały szkoleniowe
3. Zaświadczenie o ukończeniu praktycznego kursu przygotowującego do pracy w zawodzie logopedy
4. Gotowe nagrane szkolenie autorskie Pani dr Agnieszki Banaszkiewicz pt. (Nie) trudna współpraca z rodzicami pacjenta logopedycznego
5. Konsultacje specjalistów podczas kursu
Kurs kończy się zaliczeniem - przygotowanie studium przypadku.
mgr Beata Mierzejewska
mgr Ewa Wojewoda
29.09.2024 (niedziela)