TRENING JEDZENIA I KARMIENIA - diagnoza i strategie terapeutyczne w ujęciu holistycznym - 60 godz. (6 dni)
Logopeda/neurologopeda, członek PTL i PZL, konsultant C-EYE, pedagog specjalny, oligofrenopedagog, filolog, trener umiejętności miękkich, instruktor jogi dla dzieci, trener i masażysta psów, trener FIT PAWS dla psów, założycielka Centrum Logopedyczno-Terapeutycznego „Dogadać się”.
22.09.2024 (niedziela)
II dzień w godz. 8.30-16.30
Powyższe godziny są takie same podczas wszystkich modułów.
ZAPRASZAMY PAŃSTWA NA KURS PT.
TRENING JEDZENIA I KARMIENIA - DIAGNOZA I STRATEGIE TERAPEUTYCZNE W UJĘCIU HOLISTYCZNYM.
MODUŁ I - 21-22 września 2024
MODUŁ II - 26-27 października 2024
MODUŁ III - 16-17 listopada 2024
Kurs składa się z III modułów, wszystkie moduły są integralną częścią, nie ma możliwości uczestnictwa tylko w niektórych częściach.
MODUŁ I - Wprowadzenie do treningu jedzenia i karmienia 21-22 września 2024r.
Cel szkolenia: przypomnienie/ utrwalenie wiadomości dotyczących anatomii (zwłaszcza w obrębie twarzoczaszki), omówienie zależności pomiędzy rozwojem mowy, rozwojem fizycznym a funkcjami pokarmowymi, zapoznanie z klasyfikacjami zaburzeń oraz możliwościami wspomagania procesu jedzenia i karmienia u osób z niepełnosprawnościami różnego typu
Program:
1. Motoryka ustno-twarzowa i jej organizacja
2. Kształtowanie mowy dziecka a umiejętność jedzenia z odniesieniem do funkcji
• ssania
• połykania
• oddychania
• gryzienia
• żucia
3. Rozszerzanie diety – zalecenia
4. Zaburzenia strukturalno-funkcjonalne w obszarze twarzoczaszki a umiejętność jedzenia
5. Leczenie żywieniowe – wybrane aspekty (z odniesieniem do zależności na osi jelita-mózg)
6. Zależność między rozwojem mowy, rozwojem fizycznym a funkcjami pokarmowymi w odniesieniu do normy i różnego typu niepełnosprawności:
• zespoły genetyczne
• zaburzenia ze spektrum autyzmu
• niepełnosprawność intelektualna
• sprzężenia
7. Klasyfikacje zaburzeń karmienia.
8. Przyczyny nieprawidłowych reakcji przy karmieniu.
9. Zaburzenia karmienia w odróżnieniu od zaburzeń odżywiania.
10. Nabyte trudności przyjmowania pokarmów (nabyte uszkodzenie CUN)
11. Programy treningowe i terapie wspomagające
12. Organizacja środowiska domowego i szkolnego – współpraca wielospecjalistyczna
13. Wspomaganie procesu jedzenia i karmienia – ćwiczenia praktyczne (m.in.):
• pozycjonowanie
• stymulacja do otwarcia buzi
• wspomaganie procesu żucia
• wspomaganie procesu połykania
• postępowanie przy wygórowanej aktywności kąsania
• wybrane elementy terapii miofunkcjonalnej oraz PNF
• inne
14. Dyskusja, podsumowanie
MODUŁ II - Wczesne zaburzenia funkcji oralnych – diagnoza, postępowanie terapeutyczne 26-27 października 2024r.
Odbiorcy: Logopedzi, pedagodzy specjalni, psycholodzy, terapeuci autyzmu, nauczyciele pracujący z dziećmi w wieku 0-24 m.ż, rodzice.
Cel szkolenia: Przypomnienie/ utrwalenie wiadomości dotyczących anatomii (zwłaszcza w obrębie twarzoczaszki), omówienie zależności pomiędzy rozwojem mowy, rozwojem fizycznym a funkcjami pokarmowymi, w odniesieniu do wczesnych funkcji oralnych. Zapoznanie z możliwościami diagnostycznymi oraz możliwościami wspomagania procesu jedzenia i karmienia dzieci z obciążonym wywiadem neurologicznym.
Program:
1. Problemy związane z przyjmowaniem pokarmów - wprowadzenie
2. Anatomia i rozwój twarzoczaszki w okresie prenatalnym i niemowlęcym (z odniesieniem do wad wrodzonych twarzoczaszki i wad rozwojowych narządu żucia)
3. Motoryka ustno-twarzowa i jej organizacja
4. Rozwój napięcia posturalnego a rozwój funkcji orofacjalnych w aspekcie mechanizmu antygrawitacyjnego
5. Umiejętność jedzenia a kształtowanie mowy dziecka a w okresie 0-24 m. ż.
6. Diagnostyka zaburzeń przyjmowania pokarmu
7. Badanie reakcji odruchowych
8. Zaburzenia żywienia u niemowląt z obciążonym wywiadem neurologicznym lub z grupy ryzyka
9. Zaburzenia funkcji ssania
10. Zaburzenia funkcji połykania
11. Zaburzenia funkcji oddychania
12. Oddziaływania terapeutyczne
• wsparcie dla rodzica
• stymulacja funkcji ssania
• pozycjonowanie do karmienia, podejście neurorozwojowe
• ćwiczenia wspomagające prawidłowy rozwój układu stomatognatycznego
13. Dyskusja
MODUŁ III - Nabyte zaburzenia umiejętności jedzenia – diagnoza, postępowanie terapeutyczne 16-17 listopada 2024r.
Odbiorcy: Logopedzi, pedagodzy specjalni, psycholodzy, terapeuci autyzmu, nauczyciele przedszkoli i szkół wszystkich typów, rodzice i opiekunowie.
Cel szkolenia: Przypomnienie/ utrwalenie wiadomości dotyczących anatomii funkcjonalnej zespołu ustno-twarzowego, omówienie zależności pomiędzy rozwojem rozwojem fizycznym a funkcjami pokarmowymi i rozwojem mowy, zapoznanie oraz możliwościami wspomagania i terapii w różnym środowisku.
Program:
1. Przywitanie – wprowadzenie
2. Anatomia funkcjonalna zespołu ustno-twarzowego w aspekcie przyjmowania pokarmów
3. Przyjmowanie pokarmu – warunki normatywne w odniesieniu do wieku rozwojowego
4. Nabyte trudności przyjmowania pokarmów o różnej etiologii:
• udar
• nowotwór (ze szczególnym uwględnieniem nowotworu języka i gardła)
• uszkodzenie CUN na skutek choroby zapalnej mózgu
• uszkodzenie CUN w wyniku wypadku komunikacyjnego
• dysfunkcje układu stomatognatycznego na skutek niewłaściwego leczenia ortodontycznego
• zaburzenia o charakterze psychospołecznym
5. Diagnoza
6. Neurologopedyczne programy treningowe i terapie wspomagające w odniesieniu do konkretnej dysfunkcji.
7. Organizacja środowiska pobytu pacjenta (dom, placówka oświatowa, miejsce pracy, inne)
• osoba chora w domu – uwagi ogólne
• współpraca wielospecjalistyczna
• zaopatrzenie w indywidualne wyroby medyczne
8. Wspomaganie procesu jedzenia i karmienia w aspekcie nabytych dysfunkcji– ćwiczenia praktyczne
9. Podsumowanie – zakończenie szkolenia
Metody pracy:
⇒ wykład/prezentacja multimedialna
⇒ film
⇒ dyskusja
⇒ ćwiczenia praktyczne
⇒ analiza studium przypadku
Każdy uczestnik powinien posiadać:
-swobodny strój -(z możliwością zabrudzenia), -duży jogurt bez kawałków owoców, -jabłko /pokrojone w kostkę 1cmx1cm/, -kilka chrupek kukurydzianych, -kromkę chleba ze skórką, -wodę /mała butelka/, - skarpetki antypoślizgowe, - lalkę – niemowlaka, - różne butelki dla niemowlaków (min. jedna na parę uczestników), - smoczki do butelek (różne, minimum jeden), - smoczki uspokajacze (minimum jeden), - jeden duży ręcznik, - dwa małe ręczniki
Uczestnicy otrzymają:
⇒ Bogate materiały szkoleniowe
⇒ Certyfikat o ukończeniu 60 godz. kursu uprawniającego do pracy w zakresie treningu jedzenia i karmienia metodami nabytymi podczas szkolenia.
22.09.2024 (niedziela)