Kinesiotaping logopedyczny od podstaw – podejście praktyczne
Neurologopeda, pedagog specjalny, terapeuta taktylny, specjalista wczesnej interwencji neurologopedycznej z ukierunkowaniem na pacjentów z wyzwaniami neuromotorycznymi w tym z padaczką.
mgr fizjoterapii, naturopata, osteopata pediatryczny,położna, terapeuta metod neurorozwojowych, terapeuta manualny, terapeuta J.Brondo (Argentina-Cordoba),
Ukończyła Uniwersytet Medyczny w Białymstoku, zrealizowała wiele kursów i szkoleń w zakresie fizjoterapii i osteopatii, uczestniczyła w wymianach międzynarodowych osteopatów w ramach Ostheopathic European Academic Network (OsEAN) w Belgii, absolwentka Osteopatii Pediatrycznej, zrealizowała wieloetapowy kurs J.Brondo "Opieka i wsparcie dzieci urodzonych przedwcześnie" - Argentina (Cordoba) i staż w Clinica y Maternidad del Sol na Oddziale Patologii Wcześniaka.
Obecnie kończy międzynarodową szkołę Flanders International College of Osteopathy i prowadzi badania na Warszawskiej Akademii Medycznej, a także szkołe naturopatii.
Codziennie praktykuje osteopatie z dziećmi z dysfunkcją neurologiczną i genetyczną w tym chorobami rzadkimi we własnym Centrum Terapeutycznym. Od 2008 roku związana z Fundacją
15.12.2024
8 godz.
Szkolenie przeznaczone jest dla osób, które poszukują nowych rozwiązań terapeutycznych w zakresie holistycznej pracy logopedycznej, neurologopedycznej. Autorki pragną pokazać zastosowanie metody kinesiotapingu jako metody wspomagającej bazowe terapie kompleksu orofacjalnego łącząc praktykę neurologopedyczną i fizjoterapeutyczną.
Celem szkolenia jest zapoznanie logopedów, fizjoterapeutów, stomatologów z metodami stosowanymi w terapii logopedycznej, stomatologicznej przy wykorzystaniu plastrowania – kinesiotapingu logopedycznego, plastrów-kinesiotapingu typu cross, perforowanych , statycznych, 4 D i innych taśm z zakresu kinesiotapingu. Uzupełnieniem szkolenia będą plastry moksa, kulki magnetyczne, ziarna vaccaria. Pokażemy uczestnikom jak zaplanować oraz prowadzić kompleksowe postępowanie terapeutyczne u pacjentów z różnymi dysfunkcjami w obrębie kompleksu ustno-twarzowego.
Program:
1. Wprowadzenie do kinesiotapingu w logopedii – podstawy koncepcji pracy metody wspomagającej.
2. Anatomia ustno-twarzowa w aspekcie funkcjonalnym krok po kroku:
- mięśnie wraz z przyczepami początku i końca.
- nerwy czaszkowe i ich funkcje.
- funkcje mięśni kompleksu orofacjalnego.
3. Wskazania i przeciwskazania do stosowania kinesiotapingu w logopedii.
4. Rodzaje kinesiotapingu wykorzystywane w logopedii.
5. Ruch taśmy w pracy z kompleksem orofacjalnym.
6. Procesy związane z aktywnością taśmy.
7. Techniki tapingu:
- korekcyjny,
- regulujący napięcie mięśniowe,
- przeciwbólowy,
- wspomagający terapię logopedyczną.
8. Techniki tapingu : typu cross, perforowany, statyczny, 4 D ,plastry moksa, kulki magnetyczne, ziarno vaccaria.
9. Wstępna diagnoza i ocena w procesie kinesiotapingu logopedycznego – procedura krok po kroku.
10.Techniki praktycznego wykorzystania kinsiotapingu w dysfunkcjach określonych mięśni i nerwów:
- pionizacja języka
- dysfagia
- bruksizm
- sygmatyzm interdentalny
- sygmatyzm boczny
- rozszczep wargi
- zaburzenia regulacji procesów ślinienia
- wady zgryzu
- szczękościsk
- porażenie nerwu twarzowego
- neuralgia n. trójdzielnego
- brak kontroli głowy
10. Praktyka
a) Kinesiotaping mięśni mimicznych twarzy m.in.:
- mięsień potyliczno-czołowy
- mięsień okrężny oka
- mięsień marszczący brwi
- mięsień policzkowy
- mięsień jarzmowy większy
- mięsień śmiechowy
- dźwigacz wargi górnej i skrzydła nosa
- mięsień obniżacz wargi dolnej
- mięsień obniżacz kąta ust
- mięsień bródkowy
- mięsień żwacz
- mięsień okrężny ust
- mięsień dwubrzuźcowy
- mięsien żuchwowo-gnykowy
b) Kinesiotaping w przypadkach klinicznych:
- zespoły genetyczne
- dyslalie
- powieki opadające, medycyna estetyczna
- porażenie określonych mięśni twarzy
- dysfunkcja stawu skroniowo – żuchwowego
- blizny, guzy w okolicy twarzy
- mózgowe porażenie dziecięce
- zaburzenia grafomotoryczne
- dysfagia
- zespoły opuszkowe
- spastyka
- zaburzenia ssania
Terapeuta po zakończeniu szkolenia powinien samodzielnie dobierać metody klejenia dysfunkcji, a także umieć odpowiednio wykorzystać taśmy w procesie terapii logopedycznej, neurologopedycznej, stomatologicznej.
Po zakończonym szkoleniu Uczestnicy będą mieli możliwość zdobywania wiedzy w zamkniętej grupie na FB, gdzie autorki szkolenia będą prowadzić cykliczne spotkania QandA, celem poszerzania wiedzy Uczestników szkolenia.
Szkolenie składa się z dwóch części:
Część I– spotkanie stacjonarne
Cześć II – spotkania on- line studium przypadku ( w uzgodnionym przez grupie terminie, podczas szkolenia stacjonarnego, aby wesprzeć kompetencje nabyte podczas szkolenia)
Każdy Uczestnik powinien posiadać nożyczki, przygotować płyn do demakijażu bez emolientów (celem oczyszczenia skóry).
Uczestnicy będą pracować w parach podczas szkolenia.
mgr Ewa Wojewoda