Dysfagia po operacji chirurgiczno-rekonstrukcyjnej w obrębie jamy ustnej. Dysfagia popromienna.
Izabela Buczyńska-mgr filologii polskiej, neurologopeda, surdologopeda, pracuję w Narodowym Instytucie Onkologii Oddział w Gliwicach, gdzie prowadzę diagnozę i terapię zaburzeń mowy i połykania u pacjentów po operacjach chirurgiczno-rekonstrukcyjnych w obszarze jamy ustnej oraz naukę mowy przełykowej u pacjentów po zabiegu laryngektomii totalnej. Jestem wykładowcą akademickim na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach/ kierunek: Logopedia, gdzie prowadzę ćwiczenia z przedmiotów: Orofacjologopedia i Dysfagia, natomiast na Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie zajęcia z Mowy osób laryngektomowanych. Prowadzę praktykę logopedyczną w ramach prywatnego gabinetu logopedycznego - Medicover Gliwice (działalność gospodarcza).Zainteresowania zawodowe i badawcze, skupiam wokół zaburzeń mowy i połykania o podłożu nowotworowym oraz wpływu dysfunkcji prymarnych i sekundarnych na jakość życia pacjenta onkologicznego.
27.09.2025
8 godz.
Postępowanie logopedyczne w rehabilitacji zaburzeń połykania u pacjentów po operacji nowotworu jamy ustnej oraz w trakcie i po zakończeniu leczenia uzupełniającego.
Część teoretyczna
I część:
1.Nowotwory regionu głowy i szyi (NgiSz).
2.Leczenie chirurgiczne nowotworów jamy ustnej. Płaty wolne.
3.Zmiany anatomiczne w obrębie jamy ustnej po operacjach chirurgiczno-rekonstrukcyjnych.
4.Leczenie uzupełniające: radio/chemioterapeutyczne.
5.Odczyn popromienny.
II część:
1.Akt połykowy. Anatomia. Fizjologia.
2.Zaburzenia połykania o podłożu nowotworowym.
3.Przesiewowa i instrumentalna diagnostyka dysfagii w NGiSz.
Część praktyczna/warsztatowa
III część:
1.Rola logopedy w terapii dysfagii onkologicznej.
2.Badanie logopedyczne dysfagii po operacji nowotworu jamy ustnej.
4.Reedukacja połykania-postępowanie terapeutyczne-ćwiczenia praktyczne.
5.Zestaw ćwiczeń terapeutycznych-instruktaż czynny i bierny.
6.Monitoring logopedyczny dysfagii w trakcie/i po zakończeniu leczenia uzupełniącego.
7.Interwencja żywieniowa w ujęciu logopedycznym
Uczestnicy szkolenia otrzymają skrypt szkoleniowy i zaświadczenie o ukończeniu kursu.
Informacje ogólne: Prosimy o przygotowanie wygodnego ubrania; przywiezienie ze sobą jogurtu, serka homogenizowanego (konsystencja gładka), łyżeczki od herbaty (typ: płaski i głęboki-kilka sztuk).