Terapia manualna dla logopedów w zaburzeniach artykulacyjnych – podejście interdyscyplinarne.
Fizjoterapeutka, logopedka i studentka osteopatii. W pracy zawodowej łączy wiele specjalizacji. Głównie zajmuje się̨ zaburzeniami zlokalizowanymi w obszarze czaszki i twarzoczaszki, szyjnego odcinka kręgosłupa, stawów skroniowo- żuchwowych, krtani i aparatu artykulacyjnego oraz uwalnianiem napięć w ciele spowodowanych stresem i traumą oraz problemami wisceralnymi. Pracuje z niemowlakami, dziećmi oraz osobami dorosłymi. Pomaga również kobietom, które planują zajść w ciąże oraz wspiera terapeutycznie do momentu porodu oraz w połogu.
Doświadczenie zdobywała w szpitalach, klinikach, poradniach specjalistycznych, hospicjach. Uczy się ̨ od niezwykłych terapeutów i nauczycieli z całego świata, którzy inwestują czas i energię w to, aby mogła coraz lepiej towarzyszyć pacjentom w ich powrocie do zdrowia. Fascynuje ją ludzkie ciało i to jak logicznie jest ze sobą połączone. Uwielbia odkrywać zależności, którymi rządzi się
30.05.2025 (piątek)
II dzień: 9.00-13.00
Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w praktycznym 2 dniowym szkoleniu nt. terapii manualnej w logopedii, które zostanie poprowadzone przez praktyka i specjalistę, który zna specyfikę pracy logopedy i fizjoterapeuty.
Korzyści i zalety uczestnictwa w szkoleniu:
♣ Język i terminologia znana logopedom
♣ Prowadzenie przez fizjoterapeutę i logopedę- osobę, która zna specyfikę pracy logopedy i fizjoterapeuty.
♣ Prezentacja fizjoterapeutycznego spojrzenia w zaburzeniach logopedycznych
♣ Diagnostyka i techniki, które są dopasowane do potrzeb logopedów
♣ Nabycie umiejętności budowania efektywnego zespołu fizjoterapeuta- logopeda
♣ Poznanie mniej znanych manualnych metod pracy z pacjentem, które mogą przyspieszyć lub dopełnić proces terapeutyczny
Program:
1. Dyslalia okiem fizjoterapeuty
a) Część teoretyczna:
♦ Wywiad – jako rozbudowana forma diagnozowania i szczegółowe poznanie historii pacjenta.
♦ Nieprawidłowa artykulacja- wyzwanie dla fizjoterapeuty i logopedy.
♦ Dlaczego występuje i czym może być spowodowana nieprawidłowa artykulacja? – nawiązanie do ciąży, porodu, pielęgnacji i rozwoju dziecka.
♦ Anatomia głowy, szyi, klatki piersiowej i jamy brzucha- funkcja i współpraca poszczególnych struktur anatomicznych -niezbędny zakres anatomii i fizjologii dla logopedy.
b) Część praktyczna:
♦ Ocena budowy anatomicznej głowy, twarzy, szyi, klatki piersiowej – ważne punkty w obserwacji holistycznej pacjenta.
♦ Palpacja i ocena funkcjonowania wybranych struktur anatomicznych potrzebnych w terapii manualnej dyslali: mięśni, nerwów, powięzi struktur kostnych
2. Jak obserwować ciało pacjenta?
a) Część teoretyczna:
♦ Postawa i jej wpływ na ustawienie głowy oraz zgryz pacjenta.
♦ Obserwacja spontanicznej aktywności dziecka- jako źródło wiedzy o kompensacjach w ciele.
♦ Napięcie mięśniowe i jego wpływ na warunki orofacjalne.
♦ Zmniejszone czy zwiększone napięcie mięśniowe- jak badać, co obserwować, o co pytać rodziców?
♦ Ocena toru oddechowego i rozpoznawanie wzorców zaburzeń w ciele pacjenta.
♦ Zaburzenie połykania, żucia, gryzienia- jako problem globalnej pracy ciała.
b) Część praktyczna:
♦ Ocena postawy ciała.
♦ Ocena napięcia mięśniowego.
♦ Zabawy, ćwiczenia i techniki normalizujące napięcie mięśniowe w ciele pacjenta.
♦ Praca manualna nad torem oddechowym.
3. Terapia manualna- jak ją stosować w gabinecie logopedycznym?
a) Część teoretyczna:
♦ Omówienie przepon w ciele i ich funkcjonowanie.
♦ Napięcia zlokalizowane w obszarze klatki piersiowej i kręgosłupa- etiologia powstawania i ich wpływ na aparat artykulacyjny.
♦ Krtań, kość gnykowa i dno jamy ustnej- omówienie teoretyczne budowy oraz funkcji danego obszaru.
♦ Wędzidełko – ocena fizjoterapeutyczna oraz inne przyczyny skrócenia.
♦ Współpraca z fizjoterapeutą- jak się komunikować, w jakim obszarze może wspomóc terapię logopedyczną, jak stworzyć efektywny zespół terapeutyczny?
b) Część praktyczna:
♦ Badanie wybranych struktur oraz techniki pracy manualnej: przepona, klatka piersiowa, obszar szyi, czaszka i twarzoczaszka.
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe i zaświadczenia o ukończeniu szkolenia.
UWAGA: Szkolenie ma charakter praktyczny, bardzo prosimy o zabranie wygodnego stroju.
30.05.2025 (piątek)