Zaburzenia przetwarzania słuchowego - diagnoza, strategie postępowania, terapia funkcji słuchowych
Neuro i surdologopeda, oligofrenopedagog terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta NDT- Bobath, provider Neuroflow, specjalista z wieloletnią praktyką w pracy z dziećmi z opóźnieniami i zaburzeniami rozwojowymi. Od ponad dwudziestu lat pracuje z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Jedenaście lat pracowała w przedszkolu integracyjnym, gdzie poznała specyfikę pracy z małymi dziećmi, przede wszystkim z tymi, które wymagają szczególnego wsparcia. Praktykę zawodową zdobywała również pracując w Specjalistycznej Poradni Rehabilitacji Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu oraz współpracując z Fundacją „ Dźwięki Marzeń”. Od piętnastu lat pracuje w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kołobrzegu oraz prowadzi gabinet LOGO-SENS.
02.12.2023
7 godz.
MODUŁ -SENSO- SŁYSZĘ
Moduł SENSO obejmuje zagadnienie przetwarzania słuchowego oraz terapii funkcji słuchowych. Poza częścią teoretyczną, oferuje przede wszystkim praktyczne podejście. Pokazuje m.in. w jaki sposób zaburzenia funkcji słuchowych wpływają na funkcjonowanie dziecka na różnych poziomach. Jak diagnozować APD, jak wspierać dzieci. Jak dokonywać oceny, planować i prowadzić terapię od okresu niemowlęcego do wczesnoszkolnego. Omówionych zostanie wiele zabaw, ćwiczeń, aktywności i zaleceń wspomagających rozwój poszczególnych funkcji, aktywności do zastosowania w domu, przedszkolu, szkole i w gabinecie terapeutycznym. Uczyć się również będziemy w oparciu o analizę kliniczną konkretnego przypadku, rozwiązywanie konkretnych problemów terapeutycznych, budowanie strategii terapeutycznych i planu terapii.
Program:
1. Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (C/APD )- istota zaburzenia.
2. Co składa się na odpowiednie przetwarzanie wrażeń słuchowych.
3. Przyczyny APD
4. Profile kliniczne
5. Kierunki terapii w odniesieniu do każdego profilu
6. W jaki sposób objawiają się Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego?
7. Kompleksowa diagnoza APD.
8. Nadwrażliwość słuchowa / rodzaje , strategie wsparcia/.
9. Jak pomóc dziecku z Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego ma różnych poziomach:
♦ technologie wspierające terapię dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego
♦ strategie postępowania w codziennym życiu (domu, szkole, przedszkolu)
♦ terapia wspomagająca dziecko z CAPD – dla logopedy, pedagoga, psychologa.
10. Jak słyszymy ? Jak czytać audiogram?
11. Zasady prowadzenia ćwiczeń słuchowych
12. Stymulacja funkcji słuchowych od okresu niemowlęcego do wieku wczesnoszkolnego:konkretne ćwiczenia, zabawy stymulujące słuch awerbalny / m.in. wykrywanie, świadomość dźwięku, budowanie reakcji na dźwięk, różnicowanie i identyfikowanie cech dźwięku , lokalizowanie/ , słuch werbalny / m.in. ćwiczenia rozwijające bezpośrednią pamięć słuchową, pamięć sekwencyjną, selekcję słuchową, funkcje fonologiczne /oraz integrację słuchowo- ruchową z wykorzystaniem elementów integracji sensorycznej oraz uwzględnieniem innych metod (m.in.werbo-tonalnej, audytywno-werbalnej).
13. Solving problem - ocena, budowanie planu terapii.
Uczestnicy szkolenia otrzymają: zaświadczenie o ukończeniu szkolenia, komplet materiałów, wypracowaną bazę pomysłów.
Forma szkolenia: wykład, warsztat, studium przypadku, analiza nagrań