Dyspraksja rozwojowa, apraksja oralna. Postępowanie w terapii logopedycznej i pedagogicznej. rekomendowane strategie terapeutyczne.
Neuro i surdologopeda, oligofrenopedagog terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta NDT- Bobath, provider Neuroflow, specjalista z wieloletnią praktyką w pracy z dziećmi z opóźnieniami i zaburzeniami rozwojowymi. Od ponad dwudziestu lat pracuje z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Jedenaście lat pracowała w przedszkolu integracyjnym, gdzie poznała specyfikę pracy z małymi dziećmi, przede wszystkim z tymi, które wymagają szczególnego wsparcia. Praktykę zawodową zdobywała również pracując w Specjalistycznej Poradni Rehabilitacji Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu oraz współpracując z Fundacją „ Dźwięki Marzeń”. Od piętnastu lat pracuje w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kołobrzegu oraz prowadzi gabinet LOGO-SENS.
25.06.2022
6 godz.
Szkolenie jest pomocne do pracy z dziećmi z ORM, afazją, dyspraksją rozwojową, zaburzeniami koordynacji, koncentracji, dysgrafią.
Jak rozpoznać i wspierać dzieci z takimi zaburzeniami?
Cel:
Przekazanie teoretycznej i praktycznej wiedzy dotyczącej pracy z dziećmi z dyspraksją rozwojową i apraksją oralną. Rekomendowane sposoby postępowania terapeutycznego w kontekście stymulowania rozwoju mowy, artykulacji, pracy ręki, motoryki dużej, planowania ruchowego, organizacji.
Program:
1. Praksja, dyspraksją rozwojowa, apraksja oralna, kinestezja artykulacyjna- co to jest, jakie są różnice, jakie konsekwencje powodują.
2. Ideacja, planowanie motoryczne, sekwencyjność ruchowa jako składowe praksji ze szczególnym zwróceniem uwagi na planowanie ruchów ręki i artykulatorów.
3. Co cechuje dziecko z dyspraksją rozwojową?
4. Wybrane teorie uczenia- uczenie motoryczne vs deklaratywne.
5. Czucie głębokie i powierzchniowe, pamięć mięśniowa i ich rola w kontekście uczenia motorycznego ( p.w. artykulacja, praca ręki).
6. Obserwacja i ocena składowych funkcji i umiejętności.
7. Jakie są potrzeby dziecka z dyspraksją rozwojową i apraksją oralną.
8. Założenia terapii, rekomendowane strategie postępowania terapeutycznego, ćwiczenia, aktywności usprawniające mowę, praksję oralną.
9. Założenia terapii, rekomendowane strategie postępowania terapeutycznego, ćwiczenia, aktywności usprawniające planowanie ruchów ręki.
10. Zalecenia dla rodziców i nauczycieli do pracy z dzieckiem z dyspraksją rozwojową i apraksja oralną.
11. Analiza przypadku, pokaz nagrań- ocena, budowanie planu terapii.
Forma szkolenia: wykład, warsztat, studium przypadku, analiza nagrań.
Uczestnicy szkolenia otrzymają zaświadczenie o ukończeniu szkolenia, materiały, wypracowaną bazę pomysłów.