Dziecko z wyzwaniem rozwojowym karmione przez gastrostomię odżywczą(PEG) /sondę nosowo-żołądkową w gabinecie logopedy/neurologpedy
Neurologopeda, pedagog specjalny, terapeuta taktylny, specjalista wczesnej interwencji neurologopedycznej z ukierunkowaniem na pacjentów z wyzwaniami neuromotorycznymi w tym z padaczką.
Neurologopeda, pedagog specjalny, terapeuta NDT-Bobath, wykładowca akademicki. Pracuje od 2009 roku, najpierw przez wiele lat w domowej rehabilitacji pacjentów z SM w ramach Polskiego Towarzystwa Stwardnienia Rozsianego. Kolejno praca w Ośrodku Dziennej Rehabilitacji Neurologicznej Warszawskiego Szpitala dla Dzieci i w Klinice Neonatologii i Intensywnej Terapii Noworodka Instytutu Matki i Dziecka. Obecnie pracuje w Klinice Gastroenterologii, Hepatologii, Zaburzeń Odżywiania i Pediatrii Instytut Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka, Centrum Intensywnej Terapii Olinek i Klinice Rehabilitacyjnej Doctor Best w Warszawie. Jest autorką artykułów dotyczących karmienia dzieci z MPD, dyzartrii w przebiegu SM, poradnika dla Pacjentów z SM. Odbyła staż w Katedrze i Klinice Otoaryngologii w CSK w Warszawie z zakresu diagnozy i terapii dysfagii. Rozpoczęła międzynarodowe szkolenie w zakresie endoskopowego badania połykania. Jest członkiem European Society for Swallowing Disorders i International Par
16.10.2022
8 godz.
Program:
1. Kiedy myślimy o karmieniu alternatywnym – wskazania do żywienia drogą sztucznego dostępu? Standardy postępowania na podstawie doświadczeń klinicznych i międzynarodowych wskazań.
2. Nomenklatura medyczna – jak czytać opisy medyczne? Co muszę wiedzieć jako logopeda?
3. Wskazania i przeciwwskazania do sondy nosowo-żołądkowej.
4. Wskazania i przeciwwskazania do wyłonienia gastrostomii odżywczej – peg.
5. Badania niezbędne w diagnostyce trudności z karmieniem dziecka wymagającego wspar5cia żywieniowego.
6. Współpraca z Zespołem Żywieniowym – informacje dla logopedy do pracy.
7. Karmienie dziecka z sondą n-ż. – podstawy i zalecenia.
8. Karmienie dziecka z gastrostomią odżywczą – podstawy i zalecenia.
9. Jak pozycjonować pacjentów z drogą sztucznego dostępu – warsztat dla logopedy.
10. Sensoryczno- motoryczne aspekty jedzenia/ karmienia dziecka. Jak ocenić gotowość dziecka do karmienia drogą doustną. Ocena bezpieczeństwa karmienia. Analiza dokumentacji medycznej. Obserwacja sytuacji karmienia.
11. Terapia karmienia dziecka z sondą nosowo-żołądkową. Zasady „tube weaning”
12. Terapia karmienia dziecka z gastrostomią odżywczą (peg). Zasdy „tube weaning”
13. Przygotowanie pacjenta do jedzenia drogą doustną.
W tym również:
⇒ Przygotowanie ciała pacjenta, pozycjonowanie, przygotowanie obszaru ustno – twarzowego (żuchwy, języka, warg),a także rąk, stóp.
⇒ Oddychanie a jedzenie.
⇒ Kilka słów o diecie dziecka. Pokarmy sprzyjające nauce jedzenia drogą doustną.
14. Metody wprowadzania nowych pokarmów, modelowanie zachowania dziecka– zasady ogólne i specyficzne dla tej grupy dzieci.Jaka konsystencja i kiedy? Podejmowanie decyzji klinicznych.
15. Psychoedukacja rodziców i współpraca z rodzicami. Zasady pracy w domu. Współpraca z dietetykiem i fizjoterapeutą.
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe i zaświadczenia o ukończeniu szkolenia.
mgr Marcelina Przeździęk