Dzieci z wybiórczością żywieniową i trudnościami w przyjmowaniu pokarmów - diagnoza i terapia
Logopeda/neurologopeda, członek PTL i PZL, konsultant C-EYE, pedagog specjalny, oligofrenopedagog, filolog, trener umiejętności miękkich, instruktor jogi dla dzieci, trener i masażysta psów, trener FIT PAWS dla psów, założycielka Centrum Logopedyczno-Terapeutycznego „Dogadać się”.
Cel szkolenia:
Przypomnienie/ utrwalenie wiadomości dotyczących anatomii (zwłaszcza w obrębie twarzoczaszki), omówienie zależności pomiędzy rozwojem mowy, rozwojem fizycznym a funkcjami pokarmowymi, zapoznanie z klasyfikacjami zaburzeń oraz możliwościami wspomagania procesu jedzenia i karmienia u osób z niepełnosprawnościami różnego typu.
Program:
1. Motoryka ustno-twarzowa i jej organizacja
2. Kształtowanie mowy dziecka a umiejętność jedzenia z odniesieniem do funkcji
♦ ssania
♦ połykania
♦ oddychania
♦ gryzienia
♦ żucia
3. Rozszerzanie diety – zalecenia
4. Zaburzenia strukturalno-funkcjonalne w obszarze twarzoczaszki a umiejętność jedzenia
5. Leczenie żywieniowe – wybrane aspekty (z odniesieniem do zależności na osi jelita-mózg)
6. Zależność między rozwojem mowy, rozwojem fizycznym a funkcjami pokarmowymi w odniesieniu do normy i różnego typu niepełnosprawności:
♦ zespoły genetyczne
♦ zaburzenia ze spektrum autyzmu
♦ niepełnosprawność intelektualna
♦ sprzężenia
7. Klasyfikacje zaburzeń karmienia.
8. Przyczyny nieprawidłowych reakcji przy karmieniu.
9. Zaburzenia karmienia w odróżnieniu od zaburzeń odżywiania.
10. Nabyte trudności przyjmowania pokarmów (nabyte uszkodzenie CUN)
11. Programy treningowe i terapie wspomagające
12. Organizacja środowiska domowego i szkolnego – współpraca wielospecjalistyczna
13. Wspomaganie procesu jedzenia i karmienia – ćwiczenia praktyczne (m.in.):
♦ pozycjonowanie
♦ stymulacja do otwarcia buzi
♦ wspomaganie procesu żucia
♦ wspomaganie procesu połykania
♦ postępowanie przy wygórowanej aktywności kąsania
♦ wybrane elementy terapii miofunkcjonalnej oraz PNF
♦ inne
14. Dyskusja, podsumowanie
Metody pracy:
- wykład/prezentacja multimedialna
- film
- dyskusja
- ćwiczenia praktyczne
♠ Szkolenie trwa 8 godz. zegarowych (w godz. 8.30 - 16.30)
♠ Dojedziemy w każde miejsce w Polsce.
♠ Każdy Uczestnik powinien posiadać: swobodny strój (z możliwością zabrudzenia), duży jogurt bez kawałków owoców, jabłko /pokrojone w kostkę 1cmx1cm/, kilka chrupek kukurydzianych, kromkę chleba ze skórką, wodę /mała butelka/, skarpetki antypoślizgowe.
♠ Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe i zaświadczenia o ukończeniu szkolenia.