Dyspraksja rozwojowa. Apraksja oralna. Postępowanie w terapii logopedycznej i pedagogicznej. Rekomendowane strategie terapeutyczne.
Neuro i surdologopeda, oligofrenopedagog terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta NDT- Bobath, provider Neuroflow, specjalista z wieloletnią praktyką w pracy z dziećmi z opóźnieniami i zaburzeniami rozwojowymi. Od ponad dwudziestu lat pracuje z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Jedenaście lat pracowała w przedszkolu integracyjnym, gdzie poznała specyfikę pracy z małymi dziećmi, przede wszystkim z tymi, które wymagają szczególnego wsparcia. Praktykę zawodową zdobywała również pracując w Specjalistycznej Poradni Rehabilitacji Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu oraz współpracując z Fundacją „ Dźwięki Marzeń”. Od piętnastu lat pracuje w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kołobrzegu oraz prowadzi gabinet LOGO-SENS.
07.11.2023
2 godz.
Podczas szkolenia przekazana zostanie wiedza dotycząca objawów, specyfiki oraz wytycznych do pracy z dziećmi z dyspraksją rozwojową i apraksją oralną. Omówione zostaną rekomendowane sposoby postępowania terapeutycznego w kontekście stymulowania rozwoju mowy, artykulacji, pracy ręki, motoryki dużej, planowania ruchowego, organizacji działań. Przedstawione zostaną zalecenia dla rodziców, nauczycieli, opiekunów.
Program:
1. Praksja, dyspraksja rozwojowa, apraksja oralna, kinestezja artykulacyjna- co to jest, jakie są różnice, jakie konsekwencje powodują.
2. Ideacja, planowanie motoryczne, sekwencyjność ruchowa jako składowe praksji ze szczególnym zwróceniem uwagi na planowanie ruchów ręki i artykulatorów.
3. Wybranie teorie uczenia- uczenie motoryczne vs deklaratywne.
4. Etapy motorycznego uczenia się.
5. Czucie głębokie i powierzchniowe, pamięć mięśniowa i ich rola w kontekście uczenia motorycznego ( p.w. artykulacja, praca ręki).
6. Ocena oraz symptomy zaburzeń praksji oralnych
7. Jakie są potrzeby dziecka z dyspraksją rozwojową i apraksją oralną.
8. Rekomendowane strategie postępowania terapeutycznego, ćwiczenia, aktywności usprawniające mowę, praksję oralną i planowanie ruchów ręki.
9. Zalecenia dla rodziców i nauczycieli do pracy z dzieckiem z dyspraksją rozwojową i apraksja oralną.
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe, zaświadczenie i dostep do nagrania na 48 godz.