Jak wspomagać przyswajanie pierwszych słów przez dziecko z ORM? Dzienniczek mowy oraz autorska metoda tygodniowego opracowywania znaczenia i formy wyrazu
Logopeda, neurologopeda, językoznawca, dydaktyk i metodyk logopedii. Praktykuje prowadząc diagnozę i terapię logopedyczną dzieci oraz dorosłych z różnymi zaburzeniami mowy już od ponad 20 lat. Od 2009 roku pracuje w Poradni Ortodontycznej UCS przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym z pacjentami z wadami wrodzonymi twarzoczaszki (z poważnymi wadami zgryzu, m.in. z rozszczepami podniebienia). Wieloletni nauczyciel akademicki, przede wszystkim wykładowca w Instytucie Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego, a także szkoleniowiec. Autorka publikacji naukowych o tematyce logopedycznej i językoznawczej: książki „Fleksja werbalna w mowie dzieci pięcioletnich”, ponad stu artykułów, rozdziałów książek, recenzji i haseł w „Encyklopedii Logopedii”. Zainteresowania pragmatyczne łączy z pracą naukowo-badawczo-dydaktyczną. Treści logopedyczne prezentowane przez dr Banaszkiewicz oparte są w równym stopniu na wiedzy i praktyce. W swoich działaniach zawodowych zawsze pamięta o dobru pacjenta.
Cel:
Celem webinaru jest przygotowanie słuchacza do pracy z dzieckiem niemówiącym lub mówiącym pojedyncze słowa. Wskazany zostanie sposób diagnozowania ilości słów w słowniku czynnym dziecka oraz kontrolowania szybkości ich pojawiania się. Omówiony zostanie sposób pracy z dzieckiem i jego otoczeniem w celu zmotywowania dziecka do mówienia. Podane zostaną konkretne przykłady ćwiczeń i omówione studium przypadku. Teoretyczne podstawy zostaną ograniczone do minimum, celem prowadzącej jest omówienie krok po kroku metody, którą stosuje w swojej praktyce w pracy z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy o różnej etiologii.
Program:
1. Dzienniczek mowy jako jedna z metod diagnozowania zasobu słownictwa. Przykłady.
2. Eksplozja słownictwa – wpływ tego zjawiska na dalszy rozwój mowy.
3. Metoda tygodniowego opracowywania znaczenia i formy wyrazu wprowadzanego do słownika dziecka – wskazówki dla rodziców pacjenta, przykłady ćwiczeń do zastosowania przez logopedę na zajęciach.
4. Studium przypadku.
5. Zaprezentowanie konspektu zawierającego szereg szczegółowo opisanych ćwiczeń.
Uczestnicy otrzymają dodatkowo materiały szkoleniowe.
Czas trwania webinaru: 3 godz.