Terapia manualna w zaburzeniach artykulacyjnych – podejście interdyscyplinarne.
Fizjoterapeutka, logopedka i studentka osteopatii. W pracy zawodowej łączy wiele specjalizacji. Głównie zajmuje się̨ zaburzeniami zlokalizowanymi w obszarze czaszki i twarzoczaszki, szyjnego odcinka kręgosłupa, stawów skroniowo- żuchwowych, krtani i aparatu artykulacyjnego oraz uwalnianiem napięć w ciele spowodowanych stresem i traumą. Pracuje z niemowlakami, dziećmi oraz osobami dorosłymi. Doświadczenie zdobywała w szpitalach, klinikach, poradniach specjalistycznych, hospicjach. Uczy się̨ ̨ od niezwykłych terapeutów i instruktorów z całego świata, którzy inwestowali czas i energię w to, aby mogła coraz lepiej towarzyszyć pacjentom w ich powrocie do zdrowia. Jako logopeda pracuje głównie technikami manualnymi. Fascynuje ją ludzkie ciało i to jak logicznie jest ze sobą połączone. Zwraca szczególną uwagę na prawidłową pracę języka, ponieważ to właśnie język w ogromnym stopniu odpowiada za prawidłowy zgryz, kształtowanie zatok, prawidłowe ssanie, żucie i poł
10.12.2023 (niedziela)
II dzień: 9.00-13.00
Odbiorcy:
♦ Studenci logopedii
♦ Osoby rozpoczynające swoją przygodę z logopedią
♦ Terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o anatomię, fizjologię i biomechanikę ludzkiego ciała
♦ Terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o techniki manualne i szersze, bardziej holistyczne spojrzenie na problemy pacjentów
♦ Fizjoterapeuci, którzy chcą poszerzać swoją wiedza na temat problemów logopedycznych i budować zespoły terapeutyczne
Zalety szkolenia:
♦ Język i terminologia znana logopedom
♦ Prowadzenie przez fizjoterapeutę i logopedę- osobę, która zna specyfikę pracy logopedy i fizjoterapeuty.
♦ Zaprezentowanie fizjoterapeutycznego spojrzenia w zaburzeniach logopedycznych
♦ Diagnostyka i techniki, które są dopasowane do potrzeb logopedów
♦ Nauka jak budować efektywny zespół fizjoterapeuta- logopeda
♦ Poznanie mniej znanych manualnych metod pracy z pacjentem, które mogą przyspieszyć lub dopełnić proces terapeutyczny
Program:
1. Dyslalia okiem fizjoterapeuty
a) Część teoretyczna:
♦ Wywiad – jako rozbudowana forma diagnozowania i szczegółowe poznanie historii pacjenta.
♦ Nieprawidłowa artykulacja- wyzwanie dla fizjoterapeuty i logopedy.
♦ Dlaczego występuje i czym może być spowodowana nieprawidłowa artykulacja? – nawiązanie do ciąży, porodu, pielęgnacji i rozwoju dziecka.
♦ Anatomia głowy, szyi, klatki piersiowej i jamy brzucha- funkcja i współpraca poszczególnych struktur anatomicznych -niezbędny zakres anatomii i fizjologii dla logopedy.
b) Część praktyczna:
♦ Ocena budowy anatomicznej głowy, twarzy, szyi, klatki piersiowej – ważne punkty w obserwacji holistycznej pacjenta.
♦ Palpacja i ocena funkcjonowania wybranych struktur anatomicznych potrzebnych w terapii manualnej dyslali: mięśni, nerwów, powięzi struktur kostnych
2. Jak obserwować ciało pacjenta?
a) Część teoretyczna:
♦ Postawa i jej wpływ na ustawienie głowy oraz zgryz pacjenta.
♦ Obserwacja spontanicznej aktywności dziecka- jako źródło wiedzy o kompensacjach w ciele.
♦ Napięcie mięśniowe i jego wpływ na warunki orofacjalne.
♦ Zmniejszone czy zwiększone napięcie mięśniowe- jak badać, co obserwować, o co pytać rodziców?
♦ Ocena toru oddechowego i rozpoznawanie wzorców zaburzeń w ciele pacjenta.
♦ Zaburzenie połykania, żucia, gryzienia- jako problem globalnej pracy ciała.
b) Część praktyczna:
♦ Ocena postawy ciała.
♦ Ocena napięcia mięśniowego.
♦ Zabawy, ćwiczenia i techniki normalizujące napięcie mięśniowe w ciele pacjenta.
♦ Praca manualna nad torem oddechowym.
3. Terapia manualna- jak ją stosować w gabinecie logopedycznym?
a) Część teoretyczna:
♦ Omówienie przepon w ciele i ich funkcjonowanie.
♦ Napięcia zlokalizowane w obszarze klatki piersiowej i kręgosłupa- etiologia powstawania i ich wpływ na aparat artykulacyjny.
♦ Krtań, kość gnykowa i dno jamy ustnej- omówienie teoretyczne budowy oraz funkcji danego obszaru.
♦ Wędzidełko – ocena fizjoterapeutyczna oraz inne przyczyny skrócenia.
♦ Współpraca z fizjoterapeutą- jak się komunikować, w jakim obszarze może wspomóc terapię logopedyczną, jak stworzyć efektywny zespół terapeutyczny?
b) Część praktyczna:
♦ Badanie wybranych struktur oraz techniki pracy manualnej: przepona, klatka piersiowa, obszar szyi, czaszka i twarzoczaszka.
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe i zaświadczenia o ukończeniu szkolenia.
10.12.2023 (niedziela)