Niemówiące dziecko w spektrum autyzmu – istota trudności i strategie wsparcia
Ukończyła studia magisterskie z zakresu rehabilitacji i terapii pedagogicznej, terapeuta i diagnosta integracji sen-sorycznej (SI), terapeuta ręki, logopeda, a także diagnosta i terapeuta zaburzeń rozwojowych u dzieci i dorosłych.
Szkoleniowiec i terapeuta od 2015 roku w Puzzle Szkolenia i Terapia w Wielkiej Brytanii. Autorka książek nt. spektrum autyzmu: „Puzzle szkolenia—jak je ułożyć”, „Niedoskonała doskonałość”. Ma ponad 20 – letni staż pracy, który zdobyła pracując jako fizjoterapeuta i tera-peuta z dziećmi z niepełnosprawnościami i z zaburzeniem rozwoju (spektrum autyzmu, ADHD) oraz zespołami genetycznymi. Od 2008 roku pracuje w Polskiej Szkole Sobotniej im. JPII w Bath, gdzie pełni funkcję Dyrektora. Od wielu lat jest szkoleniowcem, prowadzi liczne szkolenia stacjonarne i online dla rodziców, logopedów, terapeu-tów oraz nauczycieli.
21.01.2026
4 godz.
Cel szkolenia:
Wyjaśnienie istoty, przyczyn oraz charakterystyka trudności w rozwoju kompetencji językowych i werbalizacyjnych dziecka w spektrum autyzmu.
Program:
1. Wprowadzenie do tematu.
2. Czy wszystkie dzieci autystyczne są niewerbalne?
3. Czy brak kompetencji werbalizacji zależy od IQ?
4. Aspekt społeczny i komunikacyjny wyznaczony przez ICD11.
5. Mowa kontra komunikacja.
6. Niewerbalne dziecko nie oznacza niekomunikatywne.
7. Podłoże trudności w nabywaniu kompetencji werbalizacyjnych.
8. Czynniki wpływające na rozwój mowy.
9. Potencjał do mówienia, a więc wczesne oznaki komunikacji werbalnej.
10. Wspieranie komunikacyjnej podróży dziecka niemówiącego.
11. Motywowanie do komunikacji.
12. Sposoby rozwijające rozumienie słów.
13. Wsparcie gestów.
14. Jakich błędów nie popełniać względem dziecka niemówiącego?