Pediatric Dysphagia Disorders – zaburzenia połykania w całościowej diagnozie i terapii logopedycznej
Neurologopeda, pedagog specjalny, terapeuta taktylny, specjalista wczesnej interwencji neurologopedycznej z ukierunkowaniem na pacjentów z wyzwaniami neuromotorycznymi w tym z padaczką.
Neurologopeda, pedagog specjalny, terapeuta NDT-Bobath, wykładowca akademicki. Pracuje od 2009 roku, najpierw przez wiele lat w domowej rehabilitacji pacjentów z SM w ramach Polskiego Towarzystwa Stwardnienia Rozsianego. Kolejno praca w Ośrodku Dziennej Rehabilitacji Neurologicznej Warszawskiego Szpitala dla Dzieci i w Klinice Neonatologii i Intensywnej Terapii Noworodka Instytutu Matki i Dziecka. Obecnie pracuje w Klinice Gastroenterologii, Hepatologii, Zaburzeń Odżywiania i Pediatrii Instytut Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka, Centrum Intensywnej Terapii Olinek i Klinice Rehabilitacyjnej Doctor Best w Warszawie. Jest autorką artykułów dotyczących karmienia dzieci z MPD, dyzartrii w przebiegu SM, poradnika dla Pacjentów z SM. Odbyła staż w Katedrze i Klinice Otoaryngologii w CSK w Warszawie z zakresu diagnozy i terapii dysfagii. Rozpoczęła międzynarodowe szkolenie w zakresie endoskopowego badania połykania. Jest członkiem European Society for Swallowing Disorders i International Par
01.10.2022 (sobota)
II dzień w godz. 9.00-15.00
Program:
DIAGNOZA:
1. Czym jest dysfagia – definicja pojęcia. Określenie trudności w aspekcie rozwoju funkcji pokarmowych dziecka od narodzin. Objawy dysfagii.
2. Anatomia funkcjonalna kompleksu ustno-twarzowego dla prawidłowej diagnozy i terapii w zakresie dysfagii:
⇒ Faza preoralna
⇒ Faza oralna
⇒ Faza gardłowa
⇒ Faza przełykowa
3. Kwestionariusz wywiadu z rodzicem dziecka w aspekcie trudności z pobieraniem, obróbką i połykaniem pokarmów.
4. Czynniki ryzyka – kiedy mogę podejrzewać dysfagię? Czerwone flagi w diagnozie.
5. Badania obiektywne w praktyce logopedy – gdzie i kiedy kierować? Jakie mam możliwości? Badanie VFSS/FEES.
6. Diagnoza trudności krok po kroki. Procedura screeningowa. Narzędzia diagnostyczne. Pełne badanie pacjenta.
TERAPIA:
1. Terapia dla pacjenta z diagnozą dysfagii z podziałem na fazy aktu połykania: pacjnet onkologiczny, pacjent z rurką trachostomijną, pacjent z MPD, pacjent z zespołem genetycznym – przykłady kliniczne.
2. Praca w zespole specjalistów oraz zadania. Czego możemy oczekiwać od specjalistów, do kogo odesłać?
3. Pozycjonowanie pacjenta z wyzwaniami w aspekcie karmienia: dzieci genetyczne, dzieci z MPD, dzieci z zaburzeniami napięcia mięśniowego.
4. Wskazania do rozpoczęcia karmienia enteralnego – kiedy jedzenie doustne jest niebezpieczne dla pacjenta? Wskazówki do podjęcia działania.
5. Wskazówki do terapii dziecka z sondą nosowo-żołądkową, gastrostomią odżywczą kiedy jest możliwość bezpiecznego karmienia doustnego.
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe i zaświadczenia o ukończeniu szkolenia.
Uwaga: Prosimy o zabranie wygodnego stroju na drugi dzień szkolenia ze względu na warsztat praktyczny.
mgr Marcelina Przeździęk
01.10.2022 (sobota)